Relatert innhold
Sverige har gjenåpnet honorært konsulat i Tromsø
Sist uke ble Sveriges honorære konsulat gjenåpnet med Christian Hjort som ny honorærkonsul. Hjort har bakgrunn som flerårig direktør for JM Hansen Eiendom.
– Konsulatet i Tromsø styrker Sveriges nærvær i en region med betydelige næringslivsinteresser, og bidrar til å skape gode forutsetninger for grenseoverskridende samarbeid mellom landene, samtidig som det forbedrer servicen til svenske borgere i Nord-Norge, skriver Sveriges ambassade i Oslo.
– Jeg ser fram til å ta fatt på de konsulære oppgavene, og ikke minst til å bidra til å styrke de allerede sterke båndene mellom våre to land, uttaler Hjort.
TV 2: Spionsiktet kineser som skal ha hatt tilhold i bunker i Bodø løslates fra varetekt
Den 15. mai ble en kinesisk statsborger pågrepet og siktet for forsøk på ulovlig etterretningsvirksomhet mot statshemmeligheter. Mannen skal ha hatt tilhold i en bunker i nærheten av Bodø flystasjon.
Siktede ble varetektsfengslet i fire uker.
TV 2 melder fredag at den siktede kinesiske statsborgeren nå løslates.
– PST løslater den kinesiske borgeren som i mai 2026 ble pågrepet og siktet for forsøk på ulovlig etterretningsvirksomhet mot statshemmeligheter. Pågripelsen skjedde i forbindelse med at siktede hadde tatt opphold i en bunker ved Bodø flystasjon, sier Kathrines Tonstad, politiadvokat hos politiets sikkerhetstjeneste til TV 2.
– Mistankegrunnlaget mot siktede anses svekket gjennom den etterforskningen som hittil er blitt utført. Etterforskningen vil ferdigstilles og deretter oversendes fra PST til Det nasjonale statsadvokatembetet for påtaleavgjørelse, legger Tonstad til.
Pågripes igjen
Ifølge Tonstad vil Nordland politidistrikt nå pågripe siktede for overtredelse av utlendingsloven og forberede sak om utvisning eller bortvisning fra Norge.
PST legger til at det ikke er opplysninger som indikerer at det er noen sammenheng mellom denne saken og kvinnen som ble pågrepet på Andøya, siktet for medvirkning til forsøk på grov etterretningsvirksomhet mot statshemmeligheter for noen uker siden, skriver TV 2.
Verktøy fra Bodø kan komme i bruk over hele landet
Det digitale verktøyet SiDE er utviklet ved Bodin videregående skole i Bodø, og brukes av kontaktlærere, faglærere, avdelingsledere og elev- og lærlingtjeneste. Folkehelserådgiver Ronny Bones Olsen mener verktøyet gir elevene bedre mulighet til å gjennomføre og lykkes i videregående skole.
– Etter altfor mange år med overleveringer på gullapper om alt fra sykdom til lærevansker og allergier, har vi utviklet en digital løsning som gir trygg og sikker overlevering av informasjon om elevene våre. Akkurat som i helsevesenet begrenser systemet hvem som har tilgang til informasjonen, samtidig som det sikrer at de som trenger informasjonen faktisk får den og har den, sier Olsen.
Etter flere års utvikling ved Bodin, har alle de videregående skolene i Nordland tatt løsningen i bruk, og nå venter resten av landet, ifølge Olsen.
Innovasjonstalen 2026 til Bodø
For første gang arrangerer Innovasjon Norge sitt største årlige arrangement utenfor Oslo, når Innovasjonstalen arrangeres 12. mai 2026 i Bodø.
Valget av Bodø er ikke tilfeldig, melder Innovasjon Norge.
"I en tid med økt geopolitisk spenning og en krevende sikkerhetssituasjon, står Nord-Norge i en særstilling. Ikke bare geografisk, men også strategisk", heter det i pressemeldingen.
Innovasjonstalen 2026 retter søkelyset mot den geopoliske spenningen og hvordan beredskap og næringsutvikling henger sammen. Innovasjon Norges direktør Håkon Haugli sier at sikkerhet, beredskap, innovasjon og næringsutvikling henger nøye sammen.
Regjeringen foreslår cruiseavgift
Regjeringen foreslår at kommuner som har særlig stor belastning fra reiselivet kan innføre en moderat avgift for cruisepassasjerer.
Forslaget om cruiseavgift sendes nå på høring, skriver Nærings- og fiskeridepartementet i en pressemelding.
Departementet foreslår i høringsnotatet at kommuner som velger å innføre besøksbidrag fra cruisevirksomhet, kan ilegge en avgift på 100 kroner per passasjer per påbegynte 24-timersperiode cruiseskipet ligger i havn, eller passasjerer blir satt i havn, i kommunen.
– Regjeringen ønsker at reiselivsnæringa kan vokse bærekraftig, og da vi er avhengige av tillit og samarbeid mellom lokalbefolkning, reiselivsbedrifter og de besøkende. Med dette forslaget vil også besøkende som bor på cruiseskip kunne bidra til å finansiere fellesgoder. Det blir enda et viktig tilskudd til kommunenes verktøykasse i den videre utviklingen av reiselivsnæringen, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Samtidig er det besluttet at besøksbidragsloven trer i kraft 1. juli 2026.
Loven setter rammene for en kommunal overnattingsavgift. Loven om besøksbidrag inneholder også en forskriftshjemmel som gir kommunene myndighet til å innføre en avgift fra cruisevirksomhet, og en hjemmel som gir mulighet til å innføre en ordning med besøksbidrag i Longyearbyen, skriver departementet.
Rekordmange offisielle besøk på Svalbard i fjor
Sysselmester Lars Fause, statens øverste representant, hadde 94 offisielle besøk på Svalbard i 2025. Det er det høyeste antallet noensinne, skriver Klassekampen.
- Det er økt internasjonal interesse for øygruppen, sier Fause til avisa.
Blant gjestene var høytstående representanter fra både Russland og USA, som viste stor interesse for Arktis.